ИФЦ

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Међуанродна финансијска корпорација ИФЦ (Интернатионал Финанциал Цорпоратион)

ОПШТИ ПОДАЦИ

Оснивање , дјелатност ,  капитал , чланство

Међународна Финансијска корпорација (Интернатионал Финанце Цорпоратион –ИФЦ) је  организација

 у саставу групације Свјетске банке коју поред ње чине Међународна банка за обнову и развој

( Интернатионал Банк фор Рецонструцтион анд Девелопмент –ИБРД) ; Међународна Развојна банка

( Интернатионал Девелопмент банк  –ИДА); Мултилатерална агенција за гарановање инвестиција МИГА

( Мултилатерал Инвестмент Гуарантее Агенцy – МИГА) . Основана је 1956.године са идејом да  приватни сектор има потенцијал да трансформише тржишта у развоју . Има исти број чланица као сестринска ИБРД , 184 земље, јер чланство у једној подразумиијева чланство и у другим чланицама групације.

Босна и Херцеговина је чланица групације Свјетске банке ( ИБРД.ИДА,ИФЦ и МИГА) од 1996.године .

ИФЦ помаже убрзавању одрживог економског развоја у земљама у развоју финансирањем и инвестицијама у приватнои сектор , мобилизирајући капитал са међународних финансијских тржишта , те обезбјеђује читав низ савјетодавних услуга у пословању предузећа и владама.

ИФЦ помаже предузећима и финансијским институцијама да креирају радна мјеста у растућем тржишту , генерише прикупљање прихода од пореза, унаприједи управљање предузећима и заштиту околине, те да доприноси развоју локалне заједнице.

ИФЦ фокус ставља на пет стратешких приоритета за увећавање његовог утицаја на одрживи развој:

  1. Јачање свог утицаја на гранична тржишта и сектор МСП
  2. Изградити дугорочно партнерство са великим учесницима у земљама у развоју
  3. Указивати на климатске промјене и промјене у животној средини и јачање друштвених активности
  4. Указивати на потешкоће за инвестирање у приватни сектор и инфраструктуру, здравство и образовање и
  5. Развој домаћих финансијских тржишта кроз изградњу институција и употребу нових продуката

У свим својим инвестицијама ИФЦ наглашава  утицај пројеката  на одрживи развој и користи које тај развој доноси за привреду и друштво. Инвестиције могу бити у облику:

-          Зајмова предузећима

-          Синдицираних зајмова

-          Финансирање активе

-          Финансирање квази активе

-          Структурално финансирање

-          Посредничко финансирање

-          Финансирање за излазак на тржиште

 

Савјетодавне услуге и експертизе су такође разнолике. Такве врсте услуга су најчешће везана за предузећа (приступ финансирању, управљачки савјети, савјетодавне услуге везано за заштиту околиша и социјалну одрживост, за стварање инвестиционе климе и инфраструктуре, агробизнис и шумарство, финансијске услуге , државно и приватно партнерство, инфрастурктура ,едукација , здравство , повећање конкурентности предузећа, приступ  домаћинстава  финансирању  кроз микрофинансијски сектор.

Као чланица ИФЦ, БиХ мора поштовати Статут и друга интерна акта , у којима се тражи  од чланица ( члан ИИИ секција 3(ии)  ) да доставе Корпорацији  своју сагласности / несагласност са образложењем за реализацију инвестиција и пројеката на територији БиХ. У инвестицијама ИФЦ улаже властита средства и сама сноси ризик улагања. Давање сагласности није повезано за давање гаранција државе за реализацију наведених пројеката нити за задуживање.

Највиша тијела ИФЦ су иста као и тијела Свјетске банке у којима је Босна и Херцеговина присутна на исти начин Предсједник Свјетске банке је уједно предсједник ИФЦ-а.

Капитал и чланство

Босна и Херцеговина је постала пуноправна чланциа ИФЦ-а 1996.године и од тада има право на све обилке потпоре које ИФЦ пружа. Уписани број дионица износи 9331 потенцијалну дионицу по вриједности 1.000 УСД. Потенцијану јер се до 2025. године Босна и Херцеговина мора уплатити повећање капитала (опште и селективно).   Уписани капитал је 9,331 милион УСД што ће јој дати гласачку моћ од 0,06% 

Међународна финансијска корпорација покренула докапитализацију с циљем повећања броја дионица и унапређења броја гласова земаља чланица путем  Селективног повећања капитала и Генералног  повећања капитала . Укупан обим предложене докапитализације је 5,5 милијарди.

Земљама чланицама је предложено да се очитују према предложеној докапитализациј у сразмјерним износима према удјелу капитала, тако да се на Босну и Херцеговину односи е а предложено повећање за уплату  код ИФЦ износи УСД 2,4 милиона /индикативно/ чиме би се удио дионица повећао на 0,03% од укупних дионица што одговара 0,06 % одукупногбројагласова.

С тим у вези Вијеће министара Босне и Херцеговине је на 156. сједници одржаној 5.11.2018. године донијело Одлуку о повећању броја гласова и удјела Босне и Херцеговине и повећању капацитета капитала у Међународној финансијској корпорацији (ИФЦ) на износ од 2.388.000,00 УСД (Службени гласник БиХ, број 84/18).

Босна и Херцеговина се наведеним Одлукама обавезала извршити упис нових дионица код  код ИФЦ-а плаћање нових дионица извршити у сразмјерним износима у трогодишњем периоду почевши од 2020. године, завршно са 2023 за селективно поврећање капитала тј 2025. За генерално повећање капитала

У децембру 2020. године Босна и Херцеговина је уплатила 990.172,08 УСД по основу повећања капитала у ИБРД и 1.194.000,00 УСД по основу повећања капитала у ИФЦ.

 

  ИФЦ у  Босни и Херцеговини

Босна и Херцеговина у регионалном смислу за ИФЦ припада Региону Европа и Централна Азија . У том региону ИФЦ је дефинисао приортитете дјеловања : конкурнетност и економска различитост, финансијски сектор , климатске  промјене , демографски изазови и регионална и тржиштна интеграција.

ИФЦ-ов портфељ за раздобље ЦПС 2016 2020 гдоине   остао је стабилан, али нове обвезе биле су испод

пројекције. ИФЦ-ов инвестицијски портфељ износио је 90 милијуна америчких долара (у цијелости исплаћен од маја 2015.).

Током  раздобља ЦПС-а ИФЦ је уложио око 62,5 милијуна УСД у дугорочно финанцирање и око 0,9 УСД милијуна краткорочних финанцирања трговине, подржавајући шест инвестицијских пројеката, два у финанцијском и четири у реалном сектору. Кроз своја улагања у финанцијски сектор ИФЦ је подржао програм кредитирања станова те финанцирање микро и малих и средњих подузећа. У реалном сектору ИФЦ је пружио помоћ приватним предузећима  у аутомобилском, прехрамбеном и текстилном сектору. Улагање ИФЦ-а помогло је предузећима  да се повећају њихов извоз и отварање нових радних мјеста, те промовирали регионалне СДИ и инвестиције Југ-Југ.

Кроз свој Савјетодавни пројект о учинковитости ресурса, ИФЦ промовира  учинковитост кориштења ресурса и  помагање производним фирмама  да утврде и примијене најбоље праксе и смање

потрошња ресурса (енергије, воде, материјала итд.), с процијењеним милијуном америчких долара годишње уштеда у материјалу и енергији. ИФЦ је током ЦПС-а финанцирао више од 63 милијуна америчких долара раздобље било је испод распона од 80-100 милијуна УСД предвиђених на почетку ЦПС-а. Овај

дјеломично је посљедица нижег господарског раста, споријег од предвиђања проведбе Програма

програм приватизације, ограничено судјеловање приватног сектора у инфраструктурним секторима, лоше пословање околиш и тромост директних страних улагања.  Уз пројекте специфичне за земљу, ИФЦ је подржао неколико регионалних  улагања у корист БиХ, укључујући ширење велике Западноеуропске банке на Средњу  и Јужну Еуропу , реструктурирање водећег дистрибутера робе широке потрошње у Јужној Источној Европи  и ширење твртке за пружање услуга телекомуникацијског инжењеринга.

Стратешки правци дјеловања  ИФЦ –а у Босни И Херцеговини 

Стратегија партнерства за земљу ИФЦ уграђује у Стратегију партнерства за БиХ коју групација Свјетске банке припрема за Босну и Херцеговину за средњорочна раздобља и то у поглављу који се односи на „Програм групе Свјетске банке“. 

У  Стратегији за период 2015-2020. година Свјетска банка је  подручја своје интервенције базирала на Средњорочној развојној стратегији БиХ и „Платформи за акцију“ коју су потписали  премијери ФБиХ и Републике Српске ,  градоначелник Брчко Дистрикта и предсједавајући СМБиХ.  У наведеној платформи за акцију горе наведени су потписали подршку за реформе које обухватају сљедећа подручја  :

  1. Унапријеђење фискалне координације и стаблиности ( постизање договора о формули за расподјелу прихода , успостављање законске основе за формирање националног фискалног вијећа као и праћења општих циљева фискалне политике различитих нивоа државне власти, прегледом планова за социјалну потрошњу, смањивање односа  јавне потрошње и БДП.)
  2. Конурентност и креирање бољег пословног окружења ( елиминисање административних препрека и хармонизовање услова за пословање , хармонизовање основица за порез и доходак, унапријеђење функционисања финансијског сектора кроз повећање степена интеграције система супервизије банка , тржишта ХОВ и активности везаних за осигурање, промовисање регулисања уговорних односа на начин који осигурава правну сигурности и предвидљивост, отварање тржишта и неометаног протока роба, услуга и капитала , елиминисање препрека за мобилност радне снаге, пензија и социјалног осигурања
  3. Развој тржишта.
  4. Реформа јавне управе
  5. Пензиона и социјална реформа
  6. Владавина права

 

У овом периоду је ИФЦ пружао савјетодавне услуге које су у БиХ биле окренуте на конкретне програме који су били везани за четири пословне линије:

-          Додавање вриједности фирмама , унапријеђење праксе управљања, повећање степена конкурентности локалних компанија, и унапријеђење пракси снадбијевачких ланаца у вези са материјалима који се могу поново користити

-          Унапријеђење пословног окружења са програмима који су везани за алтернативно ријешавање спорова и конкруентност на под-државном нивоу

-          Доступност финансирања са програмима за финансирање стамбене изградње , микрофинансирање и одрживо финансирање

-          Инфраструктура  за промовисање учешћа приватног сектора у инфраструктуралним подсекторима

 

Сарадња са партнерима

У постизању својих циљева ИФЦ има развијену сарадњу са ОЕЦД, Мултилатералним развојним банкам и земљама чланицама Г7 и Г20.

  1. Документи

 

2. Активни портфолио пројеката у БИХ

 

Преглед инвестиција ИФЦ од 2000 до 2016.године – табела wорд

 

3. Актуелна питања сарадње